Which documents are health claim reimbursement required?
What is the first step for claiming the insurance amount?
Today, we will share the knowledge and experience we gain about the documents required by insurers or Insurance companies.
Most of us get confused at first about what to do in a hospitalization situation to claim reimbursement from our Health insurance company.
The first and the most important point is to "Make sure to submit claim intimation form online within 24 hours of patient admission to hospital."
If you forget to submit intimation to your Insurance company then later you need to specify the reason for that so better submit claim intimation within 24 hours of patient admission.
Document list is as below which you are required to claim a reimbursement in Maternity situation:
- Policy details copy.
- Claim form A duly signed by insured
- Claim form B signed with hospital stamp (To be filled by the hospital).
- Identify proof copy of Insured and Patient (AADHAR, VOTER ID, DL, etc.)
- Canceled cheque original.
- Doctor's prescription original.
- Emergency certificate if any (provide by hospital)
- Aliment/diagnosis detailed report page by the hospital.
- Discharge card.
- Hospital main bill and break-up bill (both could be the same).
- Pharmacy bills with hospital stamps and doctor signatures.
- Investigation reports like Sonography, CT, and other test original reports.
* The non-link hospital may take 1-2 days to provide all necessary documents and 1 day for Claim form B to fill up all details with a stamp and doctor's signature.
* You can courier documents to any of the Insurance company/TPA branch office addresses.
For your own record take a picture or scan a copy of these documents.
- Before submitting these documents physically or by courier, Scan these documents and make 6 or a high number of Pdf files.
To Scan and make a pdf file from your mobile you can download the Indian mobile app Doc scanner click here.
- Submit these pdf files online on your insurance company's site after login with your registered ID, so the reimbursement process can be started online.
- You need to courier or submit these documents file in branch office within 2 days after uploading documents online.
NOTE: ALL DOCUMENTS SHOULD BE ORIGINAL.
If your insurer is PARAMOUNT health insurance and TPA then some links are provided below:
1. CLAIM INTIMATION - Phs Id is your Member id number mention on your insurance card.
2. CLAIM FORM:
- Create your account.
- Go to enrollment.
- Download claim form for respective insured Member/patient.
- Member name, address, other details already filled in.
3. UPLOAD DOCUMENTS:
- Login to your account.
- Go to the enrollment page.
- Click on Upload documents.
- Upload 6 or more pdf files.
हिंदी अनुवाद
------------------------
कौन से दस्तावेज़ स्वास्थ्य दावा प्रतिपूर्ति की आवश्यकता है?
बीमा राशि का दावा करने के लिए पहला कदम क्या है?
आज, हम बीमाकर्ता या बीमा कंपनी द्वारा आवश्यक दस्तावेजों के बारे में प्राप्त ज्ञान और अनुभव को साझा करेंगे।
हम में से अधिकांश लोग पहली बार में भ्रमित हो जाते हैं कि अस्पताल में भर्ती होने की स्थिति में आपकी स्वास्थ्य बीमा कंपनी से प्रतिपूर्ति का दावा करने के लिए क्या करना चाहिए।
पहला और सबसे महत्वपूर्ण बिंदु यह है कि "अस्पताल में रोगी के प्रवेश के 24 घंटे के भीतर दावा सूचना फॉर्म ऑनलाइन जमा करना सुनिश्चित करें।"
यदि आप अपनी बीमा कंपनी को सूचना देना भूल जाते हैं तो बाद में आपको इसका कारण बताना होगा ताकि रोगी के प्रवेश के 24 घंटों के भीतर दावा सूचना प्रस्तुत करना बेहतर हो।
दस्तावेज़ सूची नीचे दी गई है जिसके लिए आपको मातृत्व स्थिति में प्रतिपूर्ति का दावा करने की आवश्यकता है:
1. नीति विवरण कॉपी।
2. बीमाधारक द्वारा विधिवत हस्ताक्षरित दावा प्रपत्र ए
3. दावा प्रपत्र बी अस्पताल की मुहर के साथ हस्ताक्षरित (अस्पताल द्वारा भरा जाना है)।
4. बीमित और रोगी (आधार, मतदाता पहचान पत्र, डीएल, आदि) की प्रमाण प्रति की पहचान करें।
5 . रद्द चेक मूल।
6. डॉक्टर का नुस्खा मूल।
7. आपातकालीन प्रमाण पत्र यदि कोई हो (अस्पताल द्वारा प्रदान किया गया)
8. आहार/निदान अस्पताल द्वारा विस्तृत रिपोर्ट पृष्ठ।
9. डिस्चार्ज कार्ड।
10. अस्पताल का मुख्य बिल और ब्रेक-अप बिल (दोनों समान हो सकते हैं)।
11. अस्पताल के टिकटों और डॉक्टर के हस्ताक्षर वाले फार्मेसी बिल।
12. जांच रिपोर्ट जैसे सोनोग्राफी, सीटी और अन्य परीक्षण मूल रिपोर्ट।
अपने खुद के रिकॉर्ड के लिए इन दस्तावेजों की तस्वीर या स्कैन कॉपी लें।
- इन दस्तावेजों को भौतिक रूप से या कूरियर द्वारा जमा करने से पहले, इन दस्तावेजों को स्कैन करें और 6 या अधिक संख्या में पीडीएफ फाइलें बनाएं।
"अपने मोबाइल से पीडीएफ फाइल को स्कैन करने और बनाने के लिए आप भारतीय मोबाइल ऐप डॉक स्कैनर डाउनलोड कर सकते हैं यहां क्लिक करें।"
- इन पीडीएफ फाइलों को अपनी पंजीकृत आईडी से लॉगिन करने के बाद अपनी बीमा कंपनी की साइट पर ऑनलाइन जमा करें, ताकि प्रतिपूर्ति प्रक्रिया ऑनलाइन शुरू हो सके।
- दस्तावेजों को ऑनलाइन अपलोड करने के 2 दिनों के भीतर आपको इन दस्तावेजों की फाइल को कुरियर या शाखा कार्यालय में जमा करना होगा।
नोट: सभी दस्तावेज मूल होने चाहिए।
यदि आपका बीमाकर्ता PARAMOUNT स्वास्थ्य बीमा और TPA है तो कुछ लिंक नीचे दिए गए हैं:
1. दावा सूचना - Phs Id आपके बीमा कार्ड पर उल्लिखित आपकी सदस्य आईडी संख्या है।
अपने खाते बनाएँ।
नामांकन पर जाएं।
संबंधित बीमित सदस्य/रोगी के लिए दावा प्रपत्र डाउनलोड करें।
सदस्य का नाम, पता, अन्य विवरण पहले ही भरे जा चुके हैं।
- अपने अकाउंट में लॉग इन करें।
- नामांकन पृष्ठ पर जाएं।
- दस्तावेज़ अपलोड करें पर क्लिक करें।
- 6 या अधिक पीडीएफ फाइल अपलोड करें।



No comments